Procedury i zasady nauczania hybrydowego i zdalnego w Szkole Podstawowej im. Jana Kochanowskiego w Brzeźnicy
Załącznik nr 1 do Zarządzenia
Dyrektora nr 5/2020/2021
z dnia 26 października 2020 r.
w sprawie wprowadzenia procedury
w Szkole Podstawowej im. Jana Kochanowskiego w Brzeźnicy
Dyrektor ze względu na sytuację, a w jakiej znajduje się szkoła. (Będzie ona zależała od rodzaju kontaktu osoby zarażonej lub podejrzanej o zarażenie z innymi osobami ze szkoły), w porozumieniu z organem prowadzącym i przy pozytywnej opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Bochni może podjąć decyzję o:
1) pozostawieniu stacjonarnego trybu nauki;
2) wdrożeniu trybu nauczania zdalnego;
3) wdrożeniu trybu nauczania hybrydowego;
4) ponownym przywróceniu stacjonarnego trybu nauki.
W uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły może zarządzić wprowadzenie zdalnego trybu
nauczania z wyłączeniem oddziałów I-III. Decyzja ta jest podejmowana w porozumieniu
z organem prowadzącym. Po podjęciu przez Państwowy Powiatowy Inspektorat Sanitarny decyzji o przesunięciu formy nauczania ze stacjonarnej na zdalną lub hybrydową, w zależności od poziomu nauczania lub klas objętych zagrożeniem nauczanie będzie realizowane wg następujących wariantów:
I. Nauczania zdalne:
Pracujemy zgodnie z obowiązującym planem lekcji uwzględniając bezpieczeństwo i higienę
pracy przy komputerze (lekcja w trybie on-line trwa 30 min. Przerwy 10 min.). Nauczanie zdalne jest obowiązkowe a zatem tylko usprawiedliwione, przez Rodzica u Nauczyciela, bądź Wychowawcy okoliczności, zwalniają Ucznia z uczestnictwa w lekcji w wyznaczonych przez nauczyciela formach i metodach pracy (dokładnie tak , jak to się odbywa podczas pracy w szkole) . Obecność Ucznia odbywa się na podstawie logowania podczas lekcji on-line, a pobieranie materiałów i odsyłanie prac domowych, a także praca i odpowiedzi ustne podczas lekcji on-line są podstawą do klasyfikowania i wystawienia ocen.
Sposób prowadzenia zajęć:
1. Metoda synchroniczna- zajęcia online w czasie rzeczywistym za pomocą narzędzi umożliwiających połączenie się z uczniami z zastosowaniem następujących platform i aplikacji edukacyjnych:
*www.epodreczniki.pl
*aplikacji Discord
*komunikatorów takich jak WhatsApp, Messenger.
2. Asynchronicznie (uzupełnienie dla metody synchronicznej) – nauczyciel udostępnia
materiały a uczniowie wykonują zadania w czasie odroczonym np. nagrania lekcji,
prezentacje, linki do materiałów edukacyjnych, dokumenty, filmy dostępne
dla uczniów na platformie/w sieci, lekcje przez pracę w chmurze, łączenie pracy
równoległej z pracą rozłożoną w czasie, np. wykonanie wspólnie miniprojektu,
poszukiwanie informacji w celu rozwiązania problemu, a następnie przygotowanie
prezentacji efektów wspólnej pracy, konsultacje, podczas których nauczyciel
jest dostępny on-line dla uczniów. Udostępnianie materiałów odbywa się
za pośrednictwem strony internetowej szkoły lub poczty elektronicznej
a w sytuacji braku dostępu do Internetu z wykorzystaniem telefonów komórkowych
ucznia lub rodziców.
3. Nauczyciele prowadzą zdalne nauczanie ze szkoły jeżeli sytuacja na to pozwala.
4. Nauczyciel zdalne nauczanie może prowadzić ze swojego domu.
5. W przypadku, gdy nauczyciel nie dysponuje odpowiednim sprzętem (komputerem,
laptopem z podłączeniem do Internetu), z którego mógłby skorzystać w domu, lub
nie posiada warunków do realizacji takiego nauczania w warunkach domowych, może
za zgodą dyrektora, wykorzystać sprzęt dostępny na terenie szkoły do użytkowania
w warunkach domowych.
6. Nauczyciele prowadzą zajęcia edukacyjne, zgodnie z przydzielonym wymiarem
godzin, z zastosowaniem narzędzi informatycznych.
7. Nauczyciele dostosowują program nauczania do narzędzi, które zamierzają stosować
w zdalnym nauczaniu, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości psychofizycznych
uczniów.
8. Uczniowie, którzy nie posiadają sprzętu komputerowego mogą go wypożyczyć
ze szkoły na czas nauczania zdalnego.
9. W trakcie nauczania zdalnego, w sytuacji, gdy nauczyciele korzystają ze swojego
prywatnego sprzętu komputerowego, ponoszą odpowiedzialność za bezpieczeństwo
danych osobowych uczniów, rodziców, innych nauczycieli oraz pracowników szkoły,
które gromadzą i są zobowiązani do przestrzegania procedur określonych w polityce
ochrony danych osobowych.
10. Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za prywatny sprzęt komputerowy.
11. Nauczyciele zobowiązani są do przestrzegania i stworzenia warunków bezpieczeństwa
i higieny pracy w miejscu wykonywania pracy nauczania zdalnego.
12. Nauczyciele zobowiązani są do dokumentowania swojej pracy poprzez dokumentację wskazaną przez dyrektora szkoły.
Zasady komunikowania się nauczycieli z rodzicami w systemie nauczania zdalnego
1. Nauczyciele w czasie trwania trybu zdalnego są zobowiązani do utrzymywania stałego
kontaktu z rodzicami.
2. Kontakty nauczycieli z rodzicami powinny odbywać się z wykorzystaniem
następujących narzędzi:
poczty elektronicznej e-maili,
telefonów komórkowych i stacjonarnych,
komunikatorów takich jak WhatsApp, Messenger.
3. Kontaktując się z rodzicami należy określić i podać do ich wiadomości sposoby oraz
czas, kiedy nauczyciel jest dostępny dla rodziców.
Obowiązki Rodziców
1.Rodzice/opiekunowie prawni powinni zachęcać dzieci do samodzielnej pracy.
2.Rodzice powinni zapoznać się z zasadami trybu pracy szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania i z zasadami organizacji nauczania zdalnego.
3.Rodzice mają obowiązek być w kontakcie z wychowawcą i nauczycielami: udostępnić swój numer telefonu, adres e-mailowy, sprawdzać stronę internetową szkoły, zapoznawać się na bieżąco z zamieszczonymi informacjami.
4.Rodzice zgłaszają wychowawcy, nauczycielowi lub dyrektorowi szkoły uwagi dotyczące organizacji i realizacji zajęć edukacyjnych prowadzonych w formie zdalnej
Szczegółowe warunki weryfikowania wiedzy, informowania o postępach oraz otrzymanych ocenach
1. Nauczyciele opracowują SSO zdalnego nauczania ze swoich przedmiotów, o których
informują uczniów i rodziców/prawnych opiekunów.
2. Postępy uczniów są monitorowane na podstawie bieżących osiągnięć w pracy zdalnej
(nauczanie w czasie rzeczywistym) lub na podstawie wykonanych m.in.: ćwiczeń,
prac, quizów, projektów, zadań w czasie odroczonym (nauczanie w czasie odroczonym).
3. Nauczyciel może wymagać od uczniów wykonania określonych poleceń, zadań, prac,
projektów umieszczonych w Internecie, np. na zintegrowanych platformach
edukacyjnych lub poprosić o samodzielne wykonanie pracy w domu
i udokumentowanie jej, np. w postaci zdjęcia przesłanego drogą mailową.
4. Zdalne nauczanie nie może polegać tylko i wyłącznie na wskazywaniu i/lub
przesyłaniu zakresu materiału do samodzielnego opracowania przez ucznia.
5. Nauczyciel ma obowiązek wytłumaczyć, omówić i przećwiczyć z uczniami nowe
treści podstawy programowej. Uczeń ma prawo skorzystać z konsultacji, porad
i wskazówek nauczyciela do wykonania zadania w formach i czasie określonych
wcześniej przez nauczyciela.
6. Nauczyciel informuje ucznia o postępach w nauce i otrzymanych ocenach podczas
bieżącej pracy z dzieckiem lub po jej zakończeniu w sposób wcześniej ustalony przez
nauczyciela (np. poprzez e-mail, lub komunikatory społeczne).
7. Nauczyciel na bieżąco informuje rodzica o pojawiających się trudnościach
w opanowaniu przez ucznia wiedzy i umiejętności, wynikających ze specyfiki
nauczania na odległość (np. poprzez e-mail lub komunikatory społeczne).
8. Nauczyciel archiwizuje prace domowe poszczególnych uczniów na dany tydzień
(lub miesiąc) i przechowuje je do wglądu. Prace pisemne, karty pracy oraz zdjęcia
wykonanych prac plastyczno-technicznych są przechowywane przez nauczyciela
w specjalnie utworzonym do tego celu folderze.
Szczegółowe warunki oceniania wynikające ze specyfiki nauczania na odległość
1. Informację o postępach ucznia w nauce nauczyciele umieszczają w dzienniku
wpisując oceny.
2. Podczas oceniania pracy zdalnej uczniów nauczyciele uwzględniają ich możliwości
psychofizyczne do rozwiązywania określonych zadań w wersji elektronicznej,
3. Na ocenę osiągnięć ucznia z danego przedmiotu nie mogą mieć wpływu czynniki
związane z ograniczonym dostępem do sprzętu komputerowego i do Internetu,
4. Jeśli uczeń nie jest w stanie wykonać poleceń nauczyciela w systemie nauczania
zdalnego ze względu na ograniczony dostęp do sprzętu komputerowego i do Internetu,
nauczyciel ma umożliwić mu wykonanie tych zadań w alternatywny sposób,
5. W czasie pracy zdalnej nauczyciele ustalają oceny bieżące za wykonywane zadania,
w szczególności za:
a. pracę domową (prace pisemne, karty pracy, zdjęcie wykonanej pracy, nagranie itp.),
b. wypracowanie,
c. udział w dyskusjach on-line, wypowiedź na forum,
d. inne prace, np.: referaty, prezentacje, projekty itp.,
e. rozwiązywanie testów, quizów, rebusów itp.,
f. wszelkie formy aktywności wskazane przez nauczyciela,
g. odpowiedź ustną.
8. Nauczyciele w pracy zdalnej mogą organizować kartkówki, testy, sprawdziany
ze szczególnym uwzględnieniem możliwości samodzielnego wykonania pracy przez
ucznia,
6. Nauczyciele w pracy zdalnej mają obowiązek udzielenia dokładnych wskazówek
technicznych, jak zadanie z wykorzystaniem narzędzi informatycznych powinno
zostać wykonane,
7. Nauczyciele w pracy zdalnej wskazują dokładny czas i ostateczny termin wykonania
zadania, określając jednocześnie warunki ewentualnej poprawy, jeśli zadanie
nie zostało wykonane w sposób prawidłowy lub zawiera błędy.
II. Nauczanie hybrydowe (taka sytuacja trwa do momentu, gdy PPIS wyda decyzję
o powrocie do nauki stacjonarnej)
Wariant 1
1. Klasa objęta kwarantanną przechodzi na system zdalny – wg procedur nauki zdalnej
obowiązujących w szkole.
2. Pozostałe klasy pracują stacjonarnie. Nauczyciele uczący w klasie objętej
kwarantanną, uczą pozostałe klasy w sposób stacjonarny (chyba, że sanepid zdecyduje
o wysłaniu nauczycieli na kwarantannę, wtedy organizowane będą zastępstwa w miarę
możliwości kadrowych), lekcje z klasą wyłączoną z nauczania stacjonarnego
prowadzą zdalnie ze szkoły.
Wariant 2
1. Klasa objęta kwarantanną przechodzi na system zdalny – wg procedur nauki zdalnej
obowiązujących w szkole.
2. Uczniowie klas I- III uczestniczą w zajęciach stacjonarnych,
3. Uczniowie klas IV-VII w kształceniu na odległość. Nauczyciele wg wariantu 1.
Obowiązki pedagoga w czasie prowadzenia nauczania zdalnego
W trakcie nauki zdalnej wsparcie psychologiczne ze strony pedagoga/psychologa szkolnego ma charakter szczególny i jest absolutnie niezbędne. W związku z tym, w celu właściwej identyfikacji jego zadań i funkcji istnieje potrzeba precyzyjnego określenia zakresu jego obowiązków.
1. Pedagog szkolny jest dostępny dla uczniów i rodziców zgodnie z wcześniej ustalonym harmonogramem.
2. Harmonogram pracy pedagoga jest dostępny w widocznym miejscu na stronie internetowej szkoły oraz zostaje udostępniony uczniom i rodzicom drogą elektroniczną przez pedagoga.
Obowiązki wychowawców w zakresie wprowadzenia zdalnego trybu nauczania
W celu stworzenia sprawnie działającego systemu przepływu informacji pomiędzy
uczniem/rodzicem i szkołą w sytuacji wdrożenia zdalnego nauczania określa się zadania
wychowawcy klasy w tym zakresie. Są one niezbędne dla utrzymania prawidłowego
funkcjonowania szkoły w sytuacji zagrożenia COVID-19.
1. Wychowawca klasy pełni rolę koordynatora nauczania zdalnego w stosunku do powierzonych jego opiece uczniów.
2. Wychowawca ma obowiązek:
2.1. niezwłocznego poinformowania rodziców i uczniów swojej klasy o zmianie trybu
Nauczania.
2.2. ustalenia, czy każdy z jego uczniów posiada w domu dostęp do sprzętu
komputerowego i do Internetu. W przypadku braku takiego dostępu wychowawca
niezwłocznie zawiadamia o tym fakcie dyrektora szkoły w celu rozwiązania
problemu lub ewentualnego ustalenia alternatywnych form kształcenia,
2.3. monitoruje proces rozwiązania problemu do czasu jego pełnego ustąpienia, o czym
informuje dyrektora szkoły.
2.4. wskazania sposobu kontaktu (np.e-mail, komunikatory społeczne,telefon) ze swoimi wychowankami,
2.5. reagowania na bieżące potrzeby i problemy związane z kształceniem zdalnym, które
zgłaszają jego uczniowie lub rodzice,
2.6. wskazania warunków, w jakich uczniowie i rodzice mogą korzystać ze zdalnych
konsultacji z wychowawcą klasy.
Procedury wprowadzania modyfikacji zestawu programów wychowania przedszkolnego i szkolnego zestawu programów nauczania
Podstawa programowa kształcenia ogólnego oraz wynikające z niej programy nauczania wymagają dostosowania do realizacji w warunkach online, dlatego na czas bezpośredniego zagrożenia COVID19 wprowadza się szczegółowe procedury umożliwiające modyfikację treści kształcenia.
1. Zarządzam wdrożenie procedur wprowadzania modyfikacji programów wychowania przedszkolnego i szkolnego zestawu programów nauczania.
Zasady prowadzenia dokumentacji szkolnej w czasie trwania nauczania zdalnego oraz zasady raportowania
Nauczyciele prowadzą dokumentację procesu nauczania zgodnie z obowiązującymi przepisami:
1. dokumenty w wersji papierowej, dostępne tylko i wyłącznie na terenie szkoły, zostaną
uzupełnione po odwieszeniu zajęć stacjonarnych,